Schade en verzekeringen

Als je schade hebt, is dat heel vervelend. Daarom is het goed om te weten hoe het zit met de verzekering. Een inboedelverzekering moet je zelf afsluiten. De opstalverzekering loopt via WSN.

Verder zijn de meeste huurders van WSN zijn via Samenwering Glasverzekering verzekerd tegen glasschade. Glasschade kun je rechtstreeks melden via het schadeformulier op de website van Samenwerking Glasverzekering. Zij sturen vervolgens een glaszetter om de schade te herstellen. Kom je er online toch niet uit? Dan kun je uiteraard ook bellen via (0800) 022 61 00

Nog geen glasverzekering? 
Voor maar € 0,90 per maand doe je mee aan de collectieve glasverzekering van WSN. Bij glasschade ben je dan verzekerd van een vlotte reparatie. Wil je het nu afsluiten? Ga hiervoor naar glasverzekering afsluiten.

Veel gevraagd over Schade en verzekeringen

Hoe voorkom ik schade aan mijn woning door winterweer?

Algemeen

Een aantal handige tips om bevriezing te voorkomen:

  • Strooi zout in een kunststof regenpijp en/of een kunststof balkonafvoer.
  • Tap en sluit waterkranen af in niet verwarmde ruimtes.
  • Ben je een langere periode niet thuis? Laat de centrale verwarming op minimaal 10 graden Celsius staan.

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat nu?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op. De kosten voor reparatie betaal je zelf.

Wat kan ik doen bij schade aan mijn inboedel?

Algemeen

Dan kun je terecht bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Zorg er altijd voor dat je inboedel goed verzekerd is. Let op: het is belangrijk dat huurdersbelang onderdeel is van je verzekering.

Ik huur bij jullie. Hoe zit het met de inboedelverzekering?

Algemeen

Je moet zelf een inboedelverzekering afsluiten.

Let er wel op dat je een inboedelverzekering met huurdersbelang afsluit. Vraag hiernaar bij je verzekeraar.

Wat is huurdersbelang?

Een verzekeringsmaatschappij omschrijft huurdersbelang vaak als "het belang van de huurder bij vast aan het gebouw aangebrachte voorzieningen, die voor de rekening van de huurder zijn gevallen".

Maar, als je ergens wat langer woont, is de kans groot dat je zelf wat aanpassingen hebt gedaan die je niet zomaar uit je huis kunt verwijderen. Bijvoorbeeld een nieuwe badkamer, keuken of aanbouw.

Deze aanpassingen in je woning zijn jouw eigendom, omdat je ze zelf hebt betaald. En omdat ze vastzitten in/aan je woning, vallen ze normaal gesproken onder de opstalverzekering. Maar die hoef je, als je in een huurhuis woont, niet zelf af te sluiten. Daarom kun je deze vaste ‘onderdelen’ van je huurwoning meeverzekeren op je inboedelverzekering. Dit heet dan dus huurdersbelang. Ook aanpassingen die de vorige bewoner van je huis heeft gedaan en die jij, tegen betaling, hebt overgenomen, vallen onder huurdersbelang.

Ik huur bij jullie. Hoe zit het met de opstalverzekering?

Algemeen

Die is door ons geregeld. Je hoeft geen opstalverzekering af te sluiten.

Ik heb glasschade aan mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Het is belangrijk om een kapotte ruit zo snel mogelijk te laten vervangen.

  • Als je via WSN een glasverzekering hebt afgesloten, meld je de schade dan op de website van Samenwerking Glasverzekering.
  • Kom je er online niet uit? Je kunt ze ook bellen (0800) 022 61 00. Zij zorgen voor een glaszetter die het glas vervangt.
  • Heb je geen glasverzekering? Dan moet je een kapotte ruit zelf laten vervangen. Neem hiervoor contact op met een glaszetter of schildersbedrijf. De kosten zijn voor jou. 

Ik heb schade door werkzaamheden van jullie. Wat kan ik doen?

Algemeen

Ontdek je schade aan je inboedel na werkzaamheden van ons? Laat het ons dan zo snel mogelijk schriftelijk weten. Neem hiervoor contact met ons op. En stel ons per brief of e-mail aansprakelijk. Leg hierin uit wat de schade is, hoe de schade ontstaan is en wat de kosten zijn om het te herstellen. Na ontvangst nemen wij contact met je op. 

Wat kan ik doen bij inbraakschade?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op. Wij sturen dan zo snel mogelijk een monteur naar je toe voor een (voorlopige) reparatie. We zorgen ervoor dat je jouw woning weer kunt afsluiten.

Als je binnen twee weken het politierapport aan ons opstuurt, betalen wij de reparatiekosten van het slot. Doe je dat niet? Dan moet je de kosten zelf betalen.

Is er iets gestolen? Neem dan contact op met je eigen inboedelverzekering.

Ik wil een glasverzekering afsluiten. Kan dat?

Algemeen

Voor slechts € 0,90 per maand kun je je via WSN tegen glasschade verzekeren. Een glasverzekering bij Samenwerking Glasverzekering kun je zelf online aanvragen. Ga hiervoor naar glasverzekering aanvragen.

Je kunt alleen een nieuwe verzekering afsluiten als er nog geen schade is. Is er wel glasschade aan je woning en wil je toch een glasschade verzekering afsluiten? Dan zijn de kosten van de al bestaande ruitbreuk nog voor jou. Na de reparatie gaat je nieuwe verzekering in.

Ik heb glasschade en woon in een woongebouw met kopers. Wat nu?

Algemeen

Het is belangrijk om het kapotte glas zo snel mogelijk te laten vervangen.

Heb je glasschade aan de buitenkant van de woning of in de algemene ruimtes van het complex?

  • Dan is de Vereniging van Eigenaren (VvE) hiervoor verantwoordelijk. Neem hiervoor contact met ons op. Dan melden wij dit bij de VvE.

Heb je glasschade aan de binnenzijde van de woning?

  • Als je via WSN een glasverzekering hebt afgesloten, meld je de schade rechtstreeks op de website van Samenwerking Glasverzekering. Kom je er online niet uit, dan kun je uiteraard ook bellen via (0800) 022 61 00. Zij zorgen ervoor dat een glaszetter het glas vervangt.
  • Heb je geen glasverzekering? Dan moet je een kapotte ruit zelf laten vervangen. Hiervoor neem je contact op met een glaszetter of schildersbedrijf. De kosten zijn voor jou.

Wat valt er onder glasschade?

Algemeen

Het is belangrijk om een kapotte ruit zo snel mogelijk te laten vervangen.

Onder glasschade valt:

  • ruiten aan de buitenkant van de woning;
  • glas in ramen en deuren;
  • binnenglas en ruiten in gemeenschappelijke ruimten;