Storingen gas, water en elektra

Heb je een storing aan gas, water of elektra? Kijk of je met onderstaande tips het probleem zelf kunt verhelpen. Doe dit voordat je contact opneemt met het onderhoudsbedrijf, het waterleidingbedrijf of WSN.

Veel gevraagd over Storingen gas, water en elektra

Wat kan ik doen als ik geen warm water meer heb?

Algemeen

Kijkt u eerst of het om één kraan gaat of om meerdere kranen. Gaat het om één kraan dan zit het probleem waarschijnlijk bij de kraan zelf. Maak online je reparatieafspraak. Gaat het om meerdere kranen? Kijk dan of de waterdruk van uw verwarmingsketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop u dit kunt zien.De waterdruk moet hoger zijn dan 2 bar. Is de druk hoog genoeg? Bel dan met het onderhoudsbedrijf. U vindt de contactgegevens op uw meterkastkaart.

Ik heb een stroomstoring. Hoe kan ik zien of één van mijn apparaten dit veroorzaakt?

Algemeen

Je kunt dit controleren met de stekkerproef. Het filmpje laat zien hoe je dat doet.

Hieronder leggen we het ook uit.

  • Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit.
  • Schakel daarna alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in.
  • Stop alle stekkers weer één voor één terug in de stopcontacten.
  • Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing.
  • De oplossing is dan het vervangen of repareren van het apparaat.
  • Geeft geen enkel apparaat een probleem? Dan heb je misschien teveel apparaten tegelijk op één stroomgroep aangesloten?
  • Is ook dat niet het probleem en valt de stroom toch uit? Dan is er waarschijnlijk iets met de elektra-installatie aan de hand.

 Maak online je reparatieafspraak.

Let op:
Blijkt de storing toch door je eigen apparaten of jezelf veroorzaakt? Dan betaal je alsnog de reparatiekosten.

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Doe altijd eerst een stekkerproef om uit te sluiten dat het aan je eigen apparatuur ligt. Hoe de stekkerproef werkt, zie je in dit filmpje!

Zo werkt de stekkerproef:

  • Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit.
  • Schakel daarna alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in.
  • Stop alle stekkers weer één voor één terug in de stopcontacten.
  • Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing.
  • Vervang of repareer het apparaat.


Geeft geen enkel apparaat een probleem? Dan heb je misschien teveel apparaten tegelijk op 1 stroomgroep aangesloten? Is ook dat niet het probleem en valt de stroom toch uit? Dan is er waarschijnlijk iets met de elektra-installatie aan de hand. Maak online je reparatieafspraak..

Let op:
Blijkt de storing toch door je eigen apparaten of jezelf veroorzaakt? Dan betaal je alsnog de reparatiekosten.

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Is dit in uw hele woning zo? En hebben de buren dit probleem ook? Neem dan contact op met Vitens, (0800) 0359.

Verschilt de druk per kraan? Dan staat uw hoofdkraan misschien niet goed open. Kijk voor de zekerheid in de meterkast of dit het geval is. Ook kan het zeefje op de kraan verkalkt zijn. Deze kunt u eraf draaien en reinigen met azijn.

Woont u in een appartementencomplex? Maak online je reparatieafspraak.

Wat moet ik doen als ik gaslucht ruik?

Algemeen

  1. Sluit onmiddellijk de gaskraan en open ramen en deuren.
  2. Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op. 
  3. Verlaat de woning.

Neem hiervoor contact met ons op. Bel niet vanuit uw eigen huis, maar ga hiervoor naar buiten of de buren.