Huurovereenkomst

Als je een woning of andere ruimte van ons huurt, teken je een huurovereenkomst. Hierin staan onder andere de namen van de huurders, de huurprijs en het moment van huurbetaling.

Veel gevraagd over Huurovereenkomst

Mag ik een bedrijf starten in mijn woning?

Algemeen

Hiervoor heb je altijd toestemming van de gemeente en van ons nodig. Het krijgen van toestemming is afhankelijk van het type en de grootte van je bedrijf.

De belangrijkste criteria zijn:

  • je gebruikt maximaal 40% van je woning voor het bedrijf;
  • je bevestigt geen reclameborden aan je woning;
  • je veroorzaakt met je bedrijf geen overlast voor omwonenden (bijvoorbeeld verkeers- of geluidsoverlast)

Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Nijkerk bij bedrijf aan huis.

Heb je toestemming van de gemeente gekregen? Vraag daarna ook bij ons toestemming aan via info@wsn.nl. Vermeld in je email wat voor bedrijf je wilt starten en wat de werkzaamheden gaan zijn. Stuur ook de toestemming van de gemeente mee.

Wij toetsen jouw verzoek op de onderstaande punten:

  • degene die het bedrijf uitoefent, woont zelf in de woning;
  • er werkt geen ander personeel;
  • er is geen bouwvergunning nodig;
  • je ontvangt geen, of zéér beperkt, klanten aan huis;
  • er mag geen sprake zijn van toename van verkeer in jouw straat;
  • je veroorzaakt met je bedrijf geen overlast voor omwonenden.

Kan een huishoudelijk reglement van een Vereniging van Eigenaren gewijzigd worden?

Algemeen

Ja, dat kan.

Als je iets wilt wijzigen, heb je tweederde van de stemmen van de Vereniging van Eigenaren nodig. Verder moet 70 procent van de huurders van je woongebouw het ermee eens zijn. Is dat het geval? Dan worden de wijzigingen doorgevoerd en krijg je een nieuw exemplaar.

Onze huurovereenkomst staat op twee namen. Hoe kan ik dit wijzigen?

Algemeen

Je kunt dit aanvragen met het formulier beëindigen medehuurderschap. Binnen 14 dagen hoor je of wij de wijziging goedkeuren. Ben je getrouwd of geregistreerd partners en gaan jullie uit elkaar? Hier vind je meer informatie. 

Mijn echtgenoot / partner en ik gaan scheiden / uit elkaar. Hoe werkt het met de huurovereenkomst?

Algemeen

Zijn jullie getrouwd of geregistreerd partners?
Door het huwelijk of geregistreerd partnerschap ben je beiden huurder van de woning en heb je beiden recht op de woning. De rechter bepaalt uiteindelijk wie in de woning mag blijven wonen. Pas nadat de rechterlijke uitspraak is ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie (GBA), kun je bij ons een verzoek tot het wijzigen van de naam op de huurovereenkomst indienen. Gebruik hiervoor het formulier beëindiging medehuurderschap. Met een Uittreksel persoonsgegevens BRP van de gemeente met daarop de woonhistorie en overige ingeschrevenen, toont de vertrekkende huurder aan op een ander adres te wonen. Komen jullie er voor de uitspraak van de rechter samen al uit? Dan kun je de beëindiging van het medehuurderschap al eerder aanvragen. Op de datum dat één van de huurders van het contract afgehaald wil worden, mag er GEEN HUURACHTERSTAND zijn.

Sta je als medebewoner op het huurcontract?
Je kunt bij ons een verzoek indienen tot het wijzigen van de naam op het huurcontract. Gebruik hiervoor het formulier beëindiging medehuurderschap. Ook in dit geval mag er GEEN HUURACHTERSTAND zijn op het moment dat de medehuurder van het contract afgaat.

Inwoner?
Als inwoner heb je niet de rechten zoals een huurder die heeft. Je hebt namelijk geen huurovereenkomst getekend. Wanneer een inwoner vertrekt, geef je deze wijziging door aan WSN. Neem hiervoor contact met ons op. Deze persoon moet zichzelf laten uitschrijven bij de gemeente.

Mijn echtgenoot of partner is overleden. Wat moet ik doen?

Algemeen

Er zijn 3 mogelijkheden:

  1. Als het huurcontract op beiden namen staat, kun je dit aan laten passen. Hiervoor stuur je een kopie van de overlijdensakte naar info@wsn.nl
  2. Staat het huurcontract op jouw naam en waren jullie niet getrouwd, geen geregistreerd partners of was er geen sprake van medehuurderschap? Dan hoef je niets te doen.
  3. Ben jij niet de officiële huurder en staat het contract op naam van de overledene? Dan moet je de woning verlaten. In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk om het contract op jouw naam te zetten. Neem hiervoor contact met ons op.

 

Wat staat er in het huishoudelijk reglement van mijn Vereniging van Eigenaren?

Algemeen

Hierin staan:

  • afspraken en regels over het gebruik en beheer van het woongebouw;
  • normen over gedrag van bewoners en overlast;
  • het melden van storingen.

Wie stelt een huishoudelijk reglement op voor de Vereniging van Eigenaren?

Algemeen

De leden van de Vereniging van Eigenaren stellen het huishoudelijk reglement op en keuren deze goed.
Huurders en kopers moeten zich aan deze regels houden.
Het handhaven van het huishoudelijk reglement doet het bestuur van de Vereniging van Eigenaren.

Wanneer krijg ik een huishoudelijk reglement?

Algemeen

Woon je in een woongebouw met huurders en kopers? En is er door de eigenaren van de VvE een huishoudelijk reglement opgesteld? Dan krijg je een exemplaar bij de ondertekening van je huurcontract.

De huurprijs van het huis van de buren is lager dan die van mijn woning. Hoe kan dat?

Algemeen

Dat kan te maken hebben met verschillende dingen. Stel, je buren wonen al heel lang in de woning. Als zij gaan verhuizen, wordt voor hun woning een nieuwe huurprijs bepaald. Het kan ook zijn dat jouw woning aanpassingen heeft, bijvoorbeeld een vaste trap naar zolder of dubbel glas, die jouw buren niet hebben. Of de huurprijs van de woning van je buren is verlaagd om de woning bereikbaar te maken voor lagere inkomensgroepen. 

De nieuwe huurder van mijn huurwoning betaalt minder huur dan ik betaalde. Hoe kan dat?

Algemeen

Als de huur van een woning opgezegd wordt, dan bepalen wij altijd een nieuwe huurprijs. In de nieuwe Woningwet is vastgesteld dat we woningen 'passend' moeten toewijzen. De overheid wil namelijk dat je een woning huurt die bij je inkomen past. Dit wordt bepaald aan de hand van je inkomen en uit hoeveel personen je huishouden bestaat.

Ik gebruik mijn huurwoning als tweede woning en heb mijn hoofdverblijf ergens anders. Mag dat?

Algemeen

Nee, dit mag niet. Je huurwoning moet je hoofdverblijf zijn. Op dit adres hoor je ook geregistreerd te staan in de Gemeentelijke Basisadministratie.

Ik wil de naam op mijn huurovereenkomst veranderen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

De naam op je huurovereenkomst kan alleen gewijzigd worden na een Koninklijk Besluit, huwelijk of geregistreerd partnerschap. Je kunt de naamswijziging aanvragen via e-mail of post. Stuur wel een kopie van het Koninklijk Besluit of trouw- / partnerschapsboekje mee.

Mag ik reclame aanbrengen aan mijn woning?

Algemeen

Nee, je mag geen reclame op of aan je woning aanbrengen.

Kan ik de gegevens van een huurder bij jullie opvragen?

Algemeen

Nee, in verband met de privacy verstrekken wij geen gegevens over andere huurders.

Kan ik een kopie van mijn huurovereenkomst krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact met ons op. Je kunt dit ook heel gemakkelijk zelf doen. Ga naar kopie huurcontract aanvragen.

Mag ik huisdieren houden?

Algemeen

Ja, je mag hobbymatig huisdieren hebben. Zorg er wel voor dat de huisdieren je buren géén overlast bezorgen. Anders mag WSN het houden van huisdieren verbieden.

Ik wil graag een buurtfeest organiseren. Betalen jullie mee?

Algemeen

Nee, dat mag niet meer volgens de Woningwet. We mogen wel 'bijdragen aan leefbaarheid'. Dat zijn bijvoorbeeld activiteiten die zorgen voor verbetering van de woning of de directe omgeving.

Kijk ook eens op de website van het Oranjefonds. Misschien kunnen zij iets betekenen?